Reč selektora

REČ SELEKTORA

Ovogodišnju produkciju predstava za decu u Srbiji i regionu karakteriše ne baš veliki broj naslova sa jedne strane, ali vidljiv kvalitativni pomak sa druge strane, čime želim da apostrofiram značajan umetnički uspon.

Svest o tome da se protiv zaista sve oskudnijeg ulaganja u produkciju predstava za decu treba boriti kvalitetom, koji u našim uslovima podrazumeva značajnija ulaganja u manji broj predstava tokom sezone, za rezultat ima odličnu festivalsku ponudu u jednoj sezoni, koja bi nas mogla dovesti i do pogrešnih zaključaka, a to je da stvari u pozorištu za decu idu u dobrom pravcu.

Kvalitativni uspon i kvantitativna oseka mnoga pozorišta (čast izuzecima) su doveli do sezone koju čini jedan značajan naslov i manji broj oskudno opremljenih repertoarskih predstava, što je posledica nastavka trenda dramatičnog pada budžeta za produkciju. To u suštini vodi ka sve užem produkcijskom prostoru, što pak onemogućava kontinuirani razvoj autora zainteresovanih za rad u teatru za decu, a to je posebno opasno za budućnost lutkarskog teatra, uz koji su vezani mnogi specifični pozorišni zanati, koji se moraju negovati. Dakle, trendovi su loši, ali vrhunci sezone određenih teatara su izuzeci, koji će ovogodišnje Pozorište Zvezdarište učiniti odličnim festivalom, koji će svakako biti ogledalo velikih umetničkih potencijala, ali i lažna slika o stvarnom stanju u teatru za decu, u pogledu produkcionih moći.

Odabrane predstave ovogodišnjeg Festivala pokazaće trend angažmana značajnih glumačkih imena u teatru za decu, što diže sveukupni nivo izvedbi. Značajna su i autorska imena, tu posebno mislim na reditelje (Jagoš Marković, Tanja Mandić Rigonat, Iva Milošević, Veljko Mićunović, Biserka Kolevska i dr). Teme, autorski pristup temama, poetičnost i metaforičnost scenskog izraza ukazuju na to da su autori svesni estetskih gibanja u teatru za decu u širim okvirima u regionu, ali i svedoče o uticaju savremenog scenskog izraza u teatru za odrasle na pozorište za najmlađe, kojima je, uz obaveznu didaktičku ravan, potrebno pristupiti na mnogo različitih značenjskih nivoa, kompleksno, kao publici čiji su estetski zahtevi sve izraženiji i profinjeniji, čiji je senzibilet za lepo i katarzično prevazišao verističku i narativom opterećenu inscenaciju niza već poznatih bajki.

I još nešto, u estetskom smislu jako važno, što bih voleo da se protumači kao svojevrsni pokazatelj u kom pravcu treba ići kada je u pitanju razmišljanje o repertoaru pozorišta za decu, te na koji način je moguće, i u ovim suženim produkcionim okvirima, razmišljati o repertoarskom kontinuitetu. Naime, u smislu beskompromisne podrške kvalitetu, po mom sudu, vrlo je važno apostrofirati odluku da u ovogodišnju selekciju uvrstimo dve predstave beogradskog Pozorišta „Boško Buha“. Princip dovođenja kvalitetnih, maštovitih i posvećenih autora, istrajavanje na angažmanu vrhunskih glumaca u ansambl predstavama, gde je svaka rola važna i gde nema mesta umetničkom kompromisu, jasno je primenjen u ovogodišnjem repertoaru tog pozorišta (koje, da apsurd bude veći i dalje nema svoju scenu) i u tom estetsko-produkcionom naporu ovog teatra bi trebalo prepoznati tračak nade za budućnost pozorišta za decu u Srbiji i regionu.

Za takmičarski program ovogodišnjeg Festivala, od ukupno 34 u konkurenciji, odabrao sam sledećih 14 predstava:

1. Pinokio – autor teksta Spasoje Ž. Milovanović, reditelj Zoran Lozančić, Pozorište lutaka Niš
2. Snježana i sedam patuljaka – autor teksta Aleksandar Popović, autor adaptacije Igor Bojović, reditelj Veljko Mićunović, JU Gradsko pozorište, Podgorica, Republika Crna Gora
3. U zvijezde – autori teksta i reditelji Ksenija Zec i Saša Božić, Gradsko kazalište lutaka, Split, Republika Hrvatska
4. Čarobnjak iz Oza – autor teksta i reditelj Miodrag Dinulović, Kraljevačko pozorište, Kraljevo
5. Pesma belog kita – po motivima romana „Mobi Dik“ Hermana Melvila tekst napisali Luka Kurjački i Atila Antal, reditelj Atila Antal, Narodno pozorište “Toša Jovanović” Lutkarska scena, Zrenjanin
6. Pepeljuga – autor teksta Igor Bojović, reditelj Iva Milošević, Pozorište Boško Buha, Beograd
7. Uspavana lepotica – autor teksta Milena Depolo, reditelj Tatjana Mandić Rigonat, Pozorište Boško Buha, Beograd
8. Mala škola rokenrola – autor teksta Ljubivoje Ršumović, reditelj Jagoš Marković, Malo pozorište “Duško Radović”, Beograd
9. Bajka o ribaru i ribici – autor teksta Danka Sekulović, reditelj Olivera Viktorović Đurašković, Pan teatar, Beograd
10. Alisa – po motivima romana „Alisa u zemlji čuda“ Luisa Kerola, reditelj Bojana Lazić, Prvo prigradsko pozorište „Puls teatar“ Lazarevac i Centar za kulturu Valjevo
11. Rečna sirena – autorski projekat Todora Valova, Pozorište lutaka Pinokio, Beograd
12. Odisej – san o povratku – autor teksta i reditelj Biserka Kolevska, Đečije pozorište Republike Srpske, Banja Luka, Republika Bosna i Hercegovina
13. Moje tijelo – autori teksta Žak Valenta i Magdalena Lupi Alvir, reditelj Žak Valenta, Gradsko kazalište lutaka, Rijeka, Republika Hrvatska
14. Nevidljiva – autor teksta Maja Pelević, reditelj Nikola Zavišić, Kazalište Virovitica i Kazalište lutaka Zadar, Republika Hrvatska

P.S.
U ovogodišnji takmičarski program Festivala uvrstili smo i dve odlične predstave, koje ovom prilikom izdvajamo u poseban program koji će biti održan u Lazarevcu, a obe su namenjene tinejdžerskom uzrastu („Alisa“ u koprodukciji „Puls teatra“ Lazarevac i CZK Valjevo i „Nevidljiva“ u koprodukciji Kazališta Virovitica i Kazališta lutaka Zadar). Namera nam je da na taj način skrenemo pažnju na potrebu i značaj (ali i nedostatak!) predstava za ovaj značajan deo publike, te da animiramo pozorišta da posebno obrate pažnju na ovu populaciju u budućem kreiranju repertoara.

Željko Hubač