Селектор:
Жељко Хубач
драмски писац
Реч селектора
Селекција за такмичарски програм 19. Дечјег позоришног фестивала ПОЗОРИШТЕ ЗВЕЗДАРИШТЕ
Закорачи у авантуру
Судећи по квантитету, већ неколико година уназад институционални театри за децу у региону имају озбиљне продукцијске проблеме, што је ове сезоне већ прилично забрињавајуће и неспорно је да се таква креативна атмосфера одражава и на квалитет. С тим у вези, позоришта растуће проблеме покушавају да превазиђу на различите, мање или више учинковите начине, па многа од њих, што је донекле разумљиво, у таквим околностима нису спремна да ризикују и ангажовањем већ потврђених аутора покушавају да одрже ниво репертоара, бирајући проверене наслове – деци познате бајке – и чак делимично у томе и успевају, посебно уколико су ти аутори мајстори драмске атракције. Притом, неки од таквих аутора, који су у дослуху са европским театарским естетским гибањима, а ту пре свега мислимо на позоришта за децу у Шведској и Немачкој, у недостатку простора за развој форме, инспирацију траже у театарској прози за децу која доминира у репертоарима дечјих театара у западној Европи, чиме успевају да барем на плану садржаја начине извесне искораке.
Нешто мањи број позоришних управа у региону, уметничке пробоје покушава да оствари ангажовањем младих аутора, посебно драматурга али и осталих сарадника, и примећујемо да је са становишта квалитета, естетског али и друштвеног ангажмана, барем што се тиче овогодишње продукције, резултат нешто бољи.
Код приватних позоришта за децу, пак, пад квалитета продукције је забрињавајући, са ретким изузецима у неким театрима у Словенији и Хрватској, те с тим у вези сматрамо да је неопходно да матична министарста културе интензивирају сарадњу са тим позориштима кроз конкурсе и едукацију, јер препуштање театара тржишту, посебно оних дечјих, може довести до озбиљних последица, не само на уметничком плану.
Но, без обзира на све набројане проблеме, овогодишња селекција публици нуди већи број изузетно квалитетних представа у којима постоји све оно што данас чини театарску продукцију за децу и даље значајном за сваковрсну едукацију младих, а ту превасходно мислимо на квалитетне драмске текстове, посебно оне оригиналне, затим на неке врло инвентивне редитељске поступке, те на одлична глумачка остварења, посебно младих глумаца који театар за децу доживљавају као значајан простор за уметнички развој својих потенцијала и неспорног талента.
Не узимајући као узорак само пријављене представе, а посебно не селекцију, мишљења смо да је у луткарском театру, који је годинама био авангарднији од драмског, у протеклој години дошло до извесне стагнације, пре свега на плану форме, а да је драмски театар за децу, превасходно онај којем су печат дали млади аутори, нешто провокативнији и на плану естетике, али и на дидактичкој разини, с обзиром на заиста широк тематски оквир који је у дослуху са реалним проблемима свакодневице у којој одраста млада публика.
Дакле, важно нам је да апострофирамо то да овогодишња селекција у већем делу није реална слика стања у регионалној продукцији позоришта за децу, али је, чини нам се, доказ да се и у оваквим условима може створити квалитет, те да се управо због тог квалитета треба интензивније борити за суштинско побољшање на почетку текста поменуте креaтивне атмосфере, како би сачувани потенцијали имали будућност какву заслужују.
Савету фестивала предлажем на усвајање следећу селекцију:
- Тајни дневник Адријана Мола, Сју Таузенда, у драматизацији Милене Деполо, режија и адаптација Татјана Мандић Ригонат – Позоришта „Бошко Буха“, Београд
- Подводни концерт, Андреја Розмана Розе, у режији Наталије Манојловић Варга – Плесни театар Љубљана
- Прадевојчица, према мотивима романа Десанке Максимовић, у драматизацији Мине Петрић, редитељка Соња Петровић – Народно позориште „Тоша Јовановић“, Луткарска сцена, Зрењанин
- Не иди далеко, по тексту и у режији Тамаре Кучиновић – Дечје позориште Суботица/ Szabadkai Gyermekszínház/Dječje kazalište Subotica
- Ксенија и ловац, Александре Вербалов и Теодоре Марковић, у режији Емилије Мрдаковић – Позориште младих Нови Сад
- Птица од пијеска, Бењамина Бајрамовића, у режији Ајле Бешић – ЈУ Босанско народно позориште Зеница
- Бајка сва од шећера, по тексту и у режији Саре Лустиг – копродукција Казалишта Вировитица и Градског казалишта „Јоза Ивакић“ Винковци
- Девет живота маце Лукаса, по тексту и у режији Вање Јовановића – Дјечије позориште Републике Српске, Бањалука
- Магични град, Ђорђа Косића, у режији Анђелка Бероша – Позориште лутака „Пинокио“, Београд
- Бескрајна прича, по роману Михаела Ендеа, у адаптацији и режији Ане Томовић – Мало позориште „Душко Радовић“, Београд
- Пепељуга, Шарла Пероа, у адаптацији и режији Оливере Викторовић – Народно позориште Тимочке Крајине „Зоран Радмиловић“ Зајечар
- Храбра кројачица, Јелене Палигорић Синкевић, у режији Марка Торлаковића – Крушевачко позориште, Крушевац
У Београду, 15. маја 2024.
Жељко Хубач